De belangrijkste hardloop trends voor dames in 2017

Tips om voetpijn te voorkomen in nieuwe schoenen
13/11/2018
Show all

De belangrijkste hardloop trends voor dames in 2017

Hardloop Trends

Hardlopen maakt een enorme groei door. Het wordt steeds meer een massa fenomeen, en het wordt zelfs als ‘cool’ beschouwd. Dat geldt voornamelijk voor de vrouwelijke doelgroep. Want, zo blijkt uit onderzoek, meer dan de helft van alle jonge hardlopers is een vrouw. In dit artikel hebben we de 5 belangrijkste hardloop trends voor dames in 2017 op een rijtje gezet!

Stijlvolle hardloopkleding

Het is niet te ontkennen: vrouwen houden nu eenmaal van mode. We vinden het geweldig om er goed uit te zien, allemaal op onze eigen unieke manier. En we vinden het tegenwoordig veel belangrijker dan vroeger om er ook goed uit te zien als we gaan hardlopen. Dat is wel begrijpelijk, want leuke hardloopkleding motiveert beter dan de oude joggingbroek van je vriend/man en dat oversized shirt vol gaten. Het geeft ons meer zelfvertrouwen en meer energie. De groeiende vraag naar stijlvolle hardloopkleding heeft geleid tot meer keus dan ooit tevoren – grote sportkleding merken zoals Nike, Adidas, Puma, Athleta en Lululemon spelen hier uiteraard gretig op in. Maar het heeft ook voor een andere trend gezorgd: we dragen sportkleding nu niet meer alleen tijdens het sporten! De term athleisure, die staat voor het concept waarbij sportkleding als dagelijkse casual wear wordt gedragen, werd in 2016 officieel in de woordenboeken opgenomen.

Meer keuze op het gebied van sportbeha’s

Ook op het gebied van sportbeha’s is steeds meer keus, en dat is fantastisch – zeker omdat het meer vrouwen in staat stelt om actief te gaan hardlopen. Voorheen waren er slechts weinig sportbeha’s verkrijgbaar voor vrouwen met grote maten, en dat vormde een enorme barrière. Hardlopen zonder een goed passende sportbeha is namelijk niet alleen pijnlijk, maar kan voor sommige vrouwen ook zo beschamend zijn dat ze liever niet gaan hardlopen. Lululemon bijvoorbeeld, lanceerde recentelijk hun nieuwe Enlite Bra, die in maar liefst 20(!) verschillende maten verkrijgbaar is. Wat een verschil met 10 jaar geleden, waar je veelal alleen nog de keuze had uit S, M en L. Behalve meer verschillende maten zien we ook nog andere trends op het gebied van sportbeha’s. Hierbij kun je denken aan sportbeha’s met een extra functie (sculpting, shaping); modieuze ontwerpen (transparante stoffen, mesh en lingerie-achtige sportbeha’s); en draagbare technologie. Ja, er zijn ook al sportbeha’s met ingebouwde fitness trackers verkrijgbaar!

Speciale hardloopschoenen voor elk terrein en elk seizoen

Dat een paar goede hardloopschoenen onmisbaar is als je gaat hardlopen wist je waarschijnlijk al. Vinden wij als vrouwen helemaal niet erg, want hoe cliché het ook klinkt, we zijn nu eenmaal dol op schoenen. Het scheelt dat sneakers op het moment helemaal hot zijn (ook voor dagelijks gebruik), en dat de grote merken hier moeiteloos op inspelen. Je hebt dus meer keus dan ooit tevoren! En daar wordt door veel hardlopers ook goed gebruik van gemaakt. Statistieken laten zien dat in Duitsland bijvoorbeeld, elke hardloper gemiddeld 5.3 paar hardloopschoenen heeft. In aanvulling op hun ‘gewone’ hardloopschoenen, kopen steeds meer hardlopers verschillende schoenen voor verschillende terreinen en seizoenen. Deze trend betekent ook dat persoonlijke consultaties steeds belangrijker worden voor hardlopers.
Adidas -  miCoach

Fitness wearables en hardloop apps

Steeds meer mensen zijn bereid om geld uit te geven aan hardlopen. Dit leidt ertoe dat de markt voor fitness wearables steeds groter wordt, en het aanbod steeds meer divers. Merken als Apple, Adidas, Garmin, TomTom, Suunto en FitBit concurreren hevig met elkaar. En al die mooie wearables moeten natuurlijk compatible zijn met de nieuwste hardloop apps: van Runtastic tot Strava en van Nike Running tot Runkeeper, er is keuze te over. En die hardloop apps zijn completer dan ooit: het zijn niet alleen hartslagmeters, stappentellers en gps-systemen, ze houden ook je slaap, voeding, calorieën en gewicht bij. En ze kunnen je prestaties indien gewenst direct op sociale media plaatsen.

Fun-runs

Fun-runs zoals The Color Run, de Mud Masters Run en de Zombie Run zijn helemaal hot! Organisaties wijken van de gebaande paden af en zoeken naar creatieve manieren om hardlopers op de been te krijgen. Hoewel sommige mensen speculeren dat fun-runs eerder gimmicks dan echte races zijn, is het wel zo dat ze de ‘intimidatie-factor’ die met traditionele competitieve races wordt geassocieerd wegnemen. Ze trekken wellicht niet veel serieuze hardlopers aan die hun PR’s willen verbeteren, maar dat is ook het punt. Het gaat erom dat iedereen eraan mee kan doen, en dat mensen inzien dat hardlopen ook echt leuk kan zijn!

e
e

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *